در مقاله birads در سونوگرافی، چه مطالبی یاد خواهیم گرفت؟

  • BI-RADS یا birads چیست؟
  • ویژگی ها و معیار های کلیدی رادیولوژیست ها جهت طبقه بندی نتایج تصویربرداری پستان
  • روش های تصویربرداری پستان
  • معنی birads در سونوگرافی و ماموگرافی
  • طبقه بندی BIRADS چگونه است؟
  • بررسی BIRADS در سونوگرافی و ماموگرافی + جدول birads
  • سوالات متداول در ارتباط با birads در سونوگرافی

آشنایی با سیستم BIRADS (Breast Imaging Reporting and Data System) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا این سیستم در ارزیابی و گزارش‌گیری از نتایج ماموگرافی و سایر تصاویر پستان مانند سونوگرافی و MRI مورد استفاده قرار می‌گیرد. BIRADS به دسته‌بندی یافته‌ها کمک می‌کند و هر دسته دارای توصیف و توصیه‌های خاصی برای پیگیری است. آگاهی از BIRADS به بیماران این امکان را می‌دهد که درک بهتری از وضعیت خود داشته باشند و در صورت لزوم، به پیگیری‌های پزشکی مناسب بپردازند. این اطلاعات می‌تواند به کاهش اضطراب و افزایش همکاری بیمار در فرایند درمان کمک کند. در این مقاله از وبلاگ سونوگرافی دکتر مردانی، با توضیح مفهوم و طبقه بندی BI-RADS همراه شما هستیم.

کلیه خدمات سونوگرافی در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مردانی با کادر مجرب خانم در 2 شعبه مختلف تهران انجام می‌پذیرد؛ “نوبت دهی اینترنتی سونوگرافی” (سونوگرافی تهرانپارس | سونوگرافی پیروزی)

BI-RADS یا birads چیست؟

کلمه BI-RADS مخفف عبارت Breast Imaging Reporting And Database System به معنی سیستم گزارش و پایگاه داده تصویربرداری پستان می باشد. این سیستم جهت امتیازدهی و توصیف نتایج ماموگرافی، سونوگرافی و MRI توسط رادیولوژیست ها مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم BIRADS چیست؟

BIRADS یک سیستم استاندارد با هدف یکسان سازی گزارش های تصویربرداری پستان (ماموگرافی، سونوگرافی و MRI) و طبقه بندی نتایج حاصل از آن می باشد. سیستم BI-RADS (سیستم گزارش‌دهی و داده‌های تصویربرداری پستان) یک ابزار ضروری برای ایجاد ارتباط عملی و علمی بین رادیولوژیست‌ها و پزشکان در مورد یافته‌های پستان بوده و با کاهش تفسیرهای ذهنی، تعامل را بهبود می‌بخشد. این سیستم می‌تواند به پزشکانی که در تصویربرداری پستان تخصص ندارند کمک کند تا رویکرد و مدیریت مناسب بیمار را شناسایی کنند.

در طبقه بندی BIRADS ها، رادیولوژیست ها چه مواردی را بررسی می کنند؟

رادیولوژیست‌ها هنگام طبقه‌بندی نتایج تصویربرداری پستان در سیستم BIRADS به چندین ویژگی و معیار کلیدی توجه می‌کنند. این موارد به آن‌ها کمک می‌کند تا یافته‌ها را به درستی تفسیر کنند و تشخیص‌های احتمالی را طبقه‌بندی نمایند. این جزئیات برای تعیین اینکه آیا توده‌ها مشکوک به سرطان هستند یا خیر، نیز حیاتی هستند. در ادامه تعدادی از این ویژگی ها را بررسی می کنیم:

1. توده ها (Masses):

  • شکل (Shape): شکل توده می تواند بیضی (Oval)، گرد (Round) و یا نامنظم (Irregular) باشد.
شکل توده ها در پستان می تواند گرد، بیضی و یا نامنظم باشد.
شکل توده ها در پستان می تواند گرد، بیضی و یا نامنظم باشد.
  • مرز (Margin): مرزهای توده ممکن است مشخص، نامشخص یا اسپیکوله (ستاره‌ای شکل) باشند. توده‌هایی با مرزهای نامشخص یا اسپیکوله ممکن است مشکوک به سرطان باشند.
حاشیه یا مرز های توده می تواند به سه حالت مشخص، نامشخص و یا اسپیکوله (ستاره ای شکل) باشد.
حاشیه یا مرز های توده می تواند به سه حالت مشخص، نامشخص و یا اسپیکوله (ستاره ای شکل) باشد.
  • تراکم(density): به چگونگی جذب اشعه توسط توده اشاره دارد. این ویژگی به‌صورت بالا، برابر، پایین یا حاوی چربی طبقه‌بندی می‌شود. تراکم کمتر معمولاً با خوش‌خیمی همراه است.
تراکم توده در پستان
تراکم توده در پستان

از میان این ویژگی‌ها، شکل نامنظم، حاشیه‌های نامشخص یا اسپیکوله و چگالی بالای توده، دارای ارزش پیش‌بینی مثبت بالا برای بدخیمی هستند.

2. کلسیم سازی ها (Calcifications):

کلسیفیکاسیون‌ها ذرات کلسیم هستند که در بافت پستان مشاهده می‌شوند و به دو نوع تقسیم می‌شوند:

  • کلسیفیکاسیون‌های خوش‌خیم: معمولاً بزرگ‌تر، یکنواخت‌تر و دارای شکل های مشخصی با حاشیه صاف هستند. این‌ها معمولاً به‌راحتی مشاهده می‌شوند و نیازی به بزرگ‌نمایی ندارند.
  • کلسیفیکاسیون‌های مشکوک: ممکن است بسیار کوچک، ناهمگن یا دارای الگوهای نامنظم باشند و اغلب نیاز به بزرگ‌نمایی برای مشاهده مناسب دارند.

بیشتر بخوانید:

3. تغییرات بافت پستان:

به تغییر شکل طبیعی بافت پستان اشاره دارد و می‌تواند نشانه‌ای از تغییرات ناشی از سرطان یا تغییرات خوش‌خیم (مثل زخم‌ها) باشد. زمانی که خطوط نازک و مستقیمی یا شعاع‌هایی از یک نقطه منشعب شوند، در صورتی که سابقه‌ای از تروما یا جراحی وجود نداشته باشد، این حالت می‌تواند شک به بدخیمی یا اسکار شعاعی را برانگیزد و نیاز به بیوپسی (نمونه‌برداری) است.

بیشتر بخوانید: بیوپسی سینه؛ وکیوم بيوپسي چيست؟ نمونه برداری پستان، هزینه، عوارض

“در صورت نیاز به انجام بیوپسی طبق دستور پزشک متخصص، می‌توانید در مرکز سونوگرافی دکتر مردانی، به صورت کاملا اینترنتی و سریع، از صفحه درخواست و رزرو نوبت آنلاین سونوگرافی درخواست نوبت خود را در شعبه‌های مختلف ما در تهران ثبت نمایید.”

4. عدم تقارن (Asymmetry):

عدم تقارن بین دو پستان در ماموگرافی می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک ناهنجاری باشد. اگر ناحیه‌ای از پستان در مقایسه با سمت دیگر بزرگ‌تر، متراکم‌تر یا دارای تغییرات غیرطبیعی باشد، این موضوع مورد توجه قرار می‌گیرد.

5. غدد لنفاوی داخل پستانی (Intra mammary lymph nodes):

توده‌هایی با مرزهای مشخص و دارای شکل لوبیا مانند و چربی مرکزی هستند. این غدد معمولاً کمتر از ۱ سانتی‌متر هستند و به عنوان یک یافته خوش‌خیم محسوب می‌شوند.

6. ضایعات پوستی (Skin Lesion) و تغییرات نیپل ها:

تغییرات در پوست یا نیپل (مانند تو رفتگی، ضخیم شدن، یا زخم‌های غیرعادی) نیز مورد توجه قرار می‌گیرند. برخی از این تغییرات ممکن است نشانه‌ای از سرطان پستان باشند.

7. نواحی شفاف:

ضایعات شفاف در ماموگرافی ممکن است نشانه‌ ی نکروز چربی باشند که معمولاً خوش‌خیم بوده و بعد از ضربه یا جراحی ایجاد می‌شود.

8. مقایسه با نتایج قبلی:

رادیولوژیست‌ها نتایج تصویربرداری فعلی را با آزمایشات قبلی بیمار مقایسه می‌کنند تا ببینند آیا تغییرات جدیدی وجود دارد یا خیر. تغییرات سریع در اندازه یا شکل توده‌ها ممکن است نشانگر بدخیمی باشد.

9. گزارش‌های بالینی بیمار:

رادیولوژیست‌ها همچنین به سابقه بالینی بیمار، مانند سن، علائم، سابقه خانوادگی سرطان پستان و نتایج معاینات فیزیکی توجه می‌کنند. این اطلاعات کمک می‌کند تا احتمال سرطان بیشتر بررسی شود.

  • توجه به این عوامل در کنار هم به رادیولوژیست کمک می‌کند تا ضایعات را در یکی از دسته‌های BIRADS قرار دهد و بر اساس این طبقه‌بندی، پزشک تصمیم بگیرد که آیا بیمار نیاز به پیگیری‌های بیشتری مثل بیوپسی دارد یا خیر؟!

روش ها تصویربرداری پستان

پیش از اینکه به مفهوم birads در سونوگرافی بپردازیم، بهتر است با انواع روش های تصویربرداری پستان (سونوگرافی، ماموگرافی، MRI) بیشتر آشنا شویم. از طیف گسترده‌ای از ابزارها و فناوری‌ها برای غربالگری و همچنین تشخیص سرطان پستان استفاده می شود. اگر سرطان تشخیص داده شود، این آزمایش‌ها به پزشکان ما کمک می‌کنند تا نوع سرطان را شناسایی کنند و همچنین مرحله و محل آن را نیز تعیین کنند.

1. سونوگرافی:

سونوگرافی پستان یک تکنیک تصویربرداری است که از امواج صوتی برای بررسی پستان ها استفاده می‌کند. این روش برای بررسی توده‌های سینه‌ای که در معاینه فیزیکی پیدا شده‌اند و همچنین بررسی نتایج غیرطبیعی ماموگرافی استفاده می‌شود. این اطلاعات به رادیولوژیست‌ها کمک می‌کند تا سطح شک خود را در مورد یافته‌ها تعیین کنند. لازم است بدانید، تابش اشعه در این تست دخیل نیست و هیچ گونه عوارضی ندارد.

سونوگرافی پستان
سونوگرافی پستان

2. ماموگرافی:

ماموگرافی استفاده از اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر از بافت پستان جهت تشخیص و ارزیابی تغییرات می باشد. ماموگرافی‌های امروزی نسبت به گذشته، فرد را در معرض اشعه کمتری قرار می‌دهند و دقت بیشتری دارند. سرطان پستان به مرور زمان توسعه می‌یابد و می‌تواند پیش از آنکه تومور در معاینه فیزیکی قابل تشخیص باشد، وجود داشته باشد. ایجاد یک الگوی ماموگرافی سالانه، معاینات فیزیکی مداوم توسط پزشک و آگاهی از هرگونه تغییر در پستان ها بهترین راه‌ ها برای ایفای نقش فعال در حفظ سلامت سینه‌ها هستند.

جهت انجام سونوگرافی و ماموگرافی تخصصی پستان توسط متخصصین مجرب در مراکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مردانی، می توانید با شماره 02177884457 تماس بگیرید و یا به صفحه درخواست نوبت دهی اینترنتی سونوگرافی مراجعه نمایید.

ماموگرافی پستان، یک روش تصویر برداری پستان می باشد.
ماموگرافی پستان، یک روش تصویر برداری پستان می باشد.

3. MRI (ام آر آی):

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) پستان در ترکیب با سایر آزمایش‌ها، مانند ماموگرافی یا سونوگرافی، برای غربالگری زنانی که به دلیل سابقه خانوادگی و یا جهش ژن BRCA1 یا BRCA2 در معرض خطر بالای سرطان پستان هستند، توصیه می‌شود. این تکنیک تصویربرداری بدون اشعه، تصاویر سه‌بعدی از سینه‌ها ایجاد می‌کند که در غربالگری، تعیین مرحله، ارزیابی پاسخ به درمان و برنامه‌ریزی قبل از جراحی استفاده می‌ شود.

MRI پستان
MRI پستان

معنی birads در سونوگرافی و ماموگرافی

ماموگرافی و سونوگرافی، به پزشکان کمک می‌کند بافت پستان را از نظر ناهنجاری‌ها از جمله تشخیص زودهنگام سرطان پستان، ارزیابی کنند و نتایج آزمایشات تصویربرداری در دسته‌ های BI-RADS امتیازدهی می‌شوند. هر دسته از BIRADS در سونوگرافی و ماموگرافی، معنای بالینی خاصی دارد و پزشکان با استفاده از طبقه بندی BIRADS، توصیه های مربوط به پیگیری و درمان بیماری را ارائه می دهند.

طبقه بندی BIRADS چگونه است؟

طبقه‌بندی کلی BI-RADS برای یافته‌های تصویربرداری پستان و استراتژی‌های مدیریتی که در BI-RADS پیشنهاد می‌شود، استاندارد یکنواختی را برای ماموگرافی (MG)، سونوگرافی (US) و MRI دنبال می‌کند. به طور کلی، سیستم BI-RADS شامل هفت دسته، از 0 تا 6 است که دسته 4 برای ماموگرافی و سونوگرافی شامل سه زیرگروه a ، b ، c می باشد.

  • Birads 0 (ناقص یا incomplete)
  • Birads 1 (منفی یا Negative)
  • Birads 2 (خوش خیم یا Benign)
  • Birads 3 (احتمالا خوش خیم یا Probably benign)
  • Birads 4 (مشکوک یا Suspicious)
  • Birads 5 (بسیار مشکوک یا Highly suspicious)
  • Birads 6 (بدخیمی تایید شده با بیوپسی یا Biopsy-proven malignancy)

Birads 0 در ماموگرافي چیست؟

BI-RADS 0 زمانی به کار می رود که نیاز به ارزیابی تصویربرداری بیشتر (مانند نماهای اضافی یا سونوگرافی) یا بازیابی نتایج قبلی باشد. پس از انجام مطالعات تصویربرداری اضافی، ارزیابی نهایی انجام می‌شود.
همیشه سعی کنید با انجام فوری تصویربرداری اضافی یا دریافت فیلم‌های قبلی قبل از گزارش‌دهی، از این دسته‌بندی اجتناب کنید. حتی بهتر است که نتایج قبلی قبل از شروع معاینه در دسترس باشند. 

BIRADS 0 پستان
BIRADS 0 پستان

Birads 1 چیست؟

این دسته شامل معایناتی است که کاملاً نرمال هستند و هیچ توده، کلسیفیکاسیون، عدم تقارن و تغییری در بافت پستان ها یافت نشده است. مدیریت این دسته، شامل غربالگری روتین بر اساس تاریخچه پزشکی و سن بیمار می باشد.

BI-RADS 1
BI-RADS 1

Birads 2 در سونوگرافی چیست؟

شامل یافته‌های تصویربرداری است که کاملاً خوش‌خیم هستند و هیچ مورد غیر طبیعی در سونوگرافی مشاهده نمی شود. غربالگری روتین بر اساس سن بیمار، تاریخچه پزشکی و خانوادگی توصیه می‌شود.

BIRADS 2
BIRADS 2

Birads 3 در سونوگرافی چیست؟

شامل یافته‌هایی است که احتمالاً خوش‌خیم بوده و احتمال بدخیمی کمتر از ۲٪ می باشد. مدیریت در این موارد، شامل پیگیری ضایعه هر شش ماه و به مدت دو سال است. یک دوره پایدار از تغییر یا شیب کاهشی در اندازه، چگالی و شکل توده، BI-RADS دسته ۳ (B3) را به BI-RADS دسته ۲ (B2) تبدیل می‌کند. در حالیکه افزایش اندازه یا تغییر در ویژگی‌های دیگر به سمت تشخیص‌های مشکوک، آن را به BI-RADS دسته ۴ (B4) یا BI-RADS دسته ۵ (B5) تبدیل می‌کند.

BIRADS 3
BIRADS 3

Birads 4 در سونوگرافی چیست؟

این دسته دارای دامنه وسیعی از احتمال بدخیمی (2% تا 95%) است و نگرانی برای خطر ابتلا به سرطان پستان افزایش می یابد. BIRADS 4، به سه زیرگروه برای ارزیابی بهتر خطر سرطان پستان تقسیم شد:

– B4a: احتمال پایین برای سرطان (2% تا 10%)

– B4b: احتمال متوسط (11% تا 50%)

– B4c: احتمال بالا (51% تا 95%)

با وجود این تقسیم‌بندی، همه سه زیرگروه باید به طور مشابه مورد بررسی قرار گیرند و معمولاً بیوپسی ضایعه مشاهده شده ضروری است.با اینکه BIRADS 4 موجب نگرانی و ایجاد استرس برای بیمار می شود اما بهتر است بدانید که گاهی یک ضایعه B4a بیوپسی (نمونه برداری) می‌شود و بررسی هیستولوژیک به نفع ضایعه خوش‌خیم می باشد که معمولاً در این صورت B4 به B3 تبدیل می شود و در صورت ثبات در شش ماه بعد، در نهایت دسته B2 به آن اختصاص داده می‌شود. البته که این قاعده عمومی نیست و مدیریت بر اساس پارامترهای بالینی و پاراکلینیکی است.

  • birads 4a در سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی birads 4a نشانه ی یافته های مشکوک و غیرعادی است و در این مورد احتمال سرطان بین 2 تا 10 درصد می باشد. برای تشخیص قطعی بهتر است توسط پزشک از یافته های مشکوک بیوپسی (نمونه برداری) انجام شود و مورد ارزیابی قرار گیرد.

  • Birads 4b در سونوگرافی چیست؟

در این دسته یافته ها بین 11 تا 50 درصد امکان دارد سرطانی باشند و متخصص معمولا نمونه برداری از توده را توصیه می کند.

  • Birads 4c در سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی birads 4c طیف گسترده ای از توده های مشکوک را شامل می شود. در این دسته یافته ها کاملا شبیه به توده سرطانی نیستند ولی می توانند سرطانی باشند و به احتمال 51 تا 95 درصد توده سرطانی می باشد. متخصص با توجه به شرایط بیمار معمولا توصیه به بیوپسی کرده و یافته را برای تشخیص قطعی مورد ارزیابی قرار می دهد.

BIRADS 4
BIRADS 4

Birads 5 در سونوگرافی چیست؟

birads 5 نشان‌دهنده احتمال بسیار بالای سرطان بوده که بیشتر از 95% می باشد و نیاز به ارزیابی از طریق بیوپسی ضایعه دارد.

BIRADS5
BIRADS5

Birads 6 در سونوگرافی چیست؟

این دسته به ضایعاتی اختصاص داده می‌شود که در بیوپسی قبلی به طور قطعی بدخیم بودن آنها تأیید شده است و نیاز به مدیریت بیشتر دارند.

جدول birads

احتمال بدخیمیمدیریت درمانتشخیصBIRADS
MRIسونوگرافیماموگرافی
نیاز به بررسی های قبلی و یا بیشترناقصناقصناقصB0
%0غربالگریمنفیمنفیمنفیB1
%0غربالگریخوش خیمخوش خیمخوش خیمB2
≤ %2 اما 0% <پیگیری به صورت کوتاه مدت (6 ماه)احتمالا خوش خیماحتمالا خوش خیماحتمالا خوش خیمB3
≤ %10 تا 2% <بیوپسیمشکوک (کم)مشکوک (کم)مشکوک (کم)B4aB4
≤ %50 تا 10% <بیوپسیمشکوک (متوسط)مشکوک (متوسط)B4b
≤ %95 تا 50% <بیوپسیمشکوک (زیاد)مشکوک (زیاد)B4c
%95 ≤بیوپسیبسیار مشکوکبسیار مشکوکبسیار مشکوکB5
%100درمان سرطان پستانبدخیمی تایید شده با بیوپسیبدخیمی تایید شده با بیوپسیبدخیمی تایید شده با بیوپسیB6

“لازم به ذکر است که این مطالب صرفا بر اساس تحقیق و جستجو بوده و ممکن است نیاز به بررسی از جانب پزشک داشته باشد، لذا در ارتباط با هرگونه پرسش و ابهام، با پزشک مشورت نمایید.”

پرسش های متداول

در ادامه به چند پرسش پر تکرار پاسخ می دهیم.

1. تفسیر نتایج منفی و خوش خیم در ماموگرافی چیست؟

تفسیر نتیجه منفی در ماموگرافی به معنای این است که در بررسی تصاویر ماموگرافی، هیچ شواهدی مبنی بر وجود توده و ضایعه مشکوک دیده نشده است. در این موارد بافت پستان طبیعی بوده و نیاز به پیگیری یا انجام آزمایش های اضافی وجود ندارد. تنها در صورت مشاهده علائمی مانند درد یا بزرگ شدن ضایعه ممکن است پزشک آزمایش های بیشتری تجویز کند. در سیستم BI-RADS، ضایعات خوش خیم معمولا به عنوان BI-RADS 2 طبقه بندی می شوند. این موارد خوش خیم بوده و هیچ شواهدی از بدخیمی دیده نمی شود.

2. تفسیر نتایج غیر طبیعی در ماموگرافی چیست؟

نتایج غیر طبیعی در ماموگرافی نشان دهنده این است که تغییرات یا ناهنجاری هایی در بافت پستان مشاهده شده که لزوما به معنای وجود سرطان نیستند اما باید پیگیری و بررسی دقیق تری بر روی آن ها انجام شود. نتایج غیر طبیعی در ماموگرافی شامل مواردی مثل توده های مشکوک، تغییر در بافت چربی و یا ناهنجاری های ساختاری در بافت پستان باشد. پزشک در صورت مشاهده نتایج غیر طبیعی، ممکن است آزمایش های تکمیلی مانند سونوگرافی، MRI یا بیوپسی تجویز کند تا ماهیت ضایعه مشخص شود. دقت کنید که پیگیری دقیق و به موقع از اهمیت بالایی برخوردار است تا در صورت تشخیص بدخیمی، درمان زودهنگام آغاز شود.

3. تفسیر جواب ماموگرافی به زبان ساده چگونه است؟

نتایج ماموگرافی باید به صورت قابل فهم و ساده برای بیمار توضیح داده شود:

در برخی موارد پس از انجام ماموگرافی، برای تعیین دقیق وضعیت بیمار، نیاز به آزمایش های تکمیلی مثل سونوگرافی و MRI وجود دارد. در این شرایط birads 0 در ماموگرافی گزارش می شود.

اگر در گزارش ماموگرافی، اصطلاح birads 1 و یا birads 2 ذکر شده باشد، نشان دهنده آن است که بافت پستان فرد طبیعی و یا دارای ضایعات کاملا خوش خیم است و جای نگرانی وجود ندارد.

اگر گزارش ماموگرافی نشان دهد که ضایعه ای احتمالا خوش خیم (birads 3) است، پس احتمال بسیار کمی وجود دارد که ضایعه بدخیم و سرطانی باشد و پزشک معمولا توصیه می کند که طی چند ماه آینده یک ماموگرافی دیگر انجام شود تا مطمئن شود که هیچ تغییری رخ نداده است.

اگر ماموگرافی نشان دهد که یک ضایعه مشکوک است (birads 4) است، باید بررسی بیشتری انجام شود و معمولا پزشک بیوپسی را توصیه می کند تا تشخیص نهایی انجام شود.

اگر نتیجه ماموگرافی نشان دهد که ضایعه به احتمال زیاد بدخیم (birads 5) است، پزشک توصیه به بیوپسی کرده و سریع تر روند تشخیص و درمان را شروع می کند.

4. معنی lesion در سونوگرافی چیست؟

واژه lesion در سونوگرافی به معنی هر نوع تغییر غیر طبیعی در بافت است که می تواند نشانه ای از آسیب یا بیماری باشد. lesion یا ضایعه ممکن است شامل توده ها، کیست ها، تومور ها، التهاب ها و سایر تغییرات در بافت ها باشد. این ضایعات می توانند خوش خیم و یا بدخیم و سرطانی باشند و اغلب به بررسی های تکمیلی برای تشخیص دقیق تر نیاز دارند.

5. Uoq در سونوگرافی چیست؟

در سونوگرافی پستان، UOQ مخفف Upper Outer Quadrant به معنای ربع فوقانی خارجی پستان است. پستان به طور کلی به چهار ربع تقسیم می شود تا موقعیت دقیق ضایعات یا توده ها را توصیف کند:

– Upper Inner Quadrant (ربع فوقانی داخلی)

– Upper Outer Quadrant (ربع فوقانی خارجی)

– Lower Inner Quadrant (ربع تحتانی داخلی)

– Lower Outer Quadrant (ربع تحتانی خارجی)

UOQ ناحیه ای است که در قسمت بالایی و خارجی پستان (به سمت بازو) قرار دارد. این ناحیه به دلیل وجود غدد لنفاوی بیشتر در نزدیکی آن، محلی است که اغلب توده ها یا ضایعات پستانی در آن یافت می شود.

6. منظور از ساعت در سونوگرافی چیست؟

در سونوگرافی پستان، ساعت به عنوان یک روش استاندارد برای توصیف دقیق محل توده یا ضایعه پستان به کار می رود. این سیستم تشبیه پستان به یک ساعت است. به صورتی که نوک پستان مرکز ساعت در نظر گرفته می شود و بخش های مختلف پستان با اعداد ساعت مشخض می شود. به عنوان مثال اگر پزشک گزارش کند که یک ضایعه در ساعت 11 قرار دارد، به این معنی است که ضایعه در بخشی از پستان است که در جهت عدد 11 قرار گرفته است. این روش کمک می کند تا محل ضایعه در پستان دقیق تر توصیف شود و امکان بررسی بهتر توسط پزشکان یا انجام بیوپسی فراهم می شود.

مشخص کردن محل ضایعه با استفاده از ساعت و تقسیم بندی پستان به 4 ربع
مشخص کردن محل ضایعه با استفاده از ساعت و تقسیم بندی پستان به 4 ربع

7. FCC در سونوگرافی چیست؟

FCC در سونوگرافی پستان، کوتاه شده Fibro Cystic Changes به معنی تغییرات فیبروکیستیک می باشد. این اصطلاح به تغییرات غیر سرطانی در بافت پستان اشاره دارد که شامل وجود کیست ها و بافت فیبروز می شود. تغییرات فیبروکیستیک یکی از شایع ترین شرایط در پستان خانم هاست و می تواند با درد، حساسیت و توده های کوچک همراه باشد. این تغییرات در سونوگرافی به صورت کیست ها یا نواحی متراکم بافتی دیده می شوند. این وضعیت معمولا بی خطر است اما ممکن است برای تشخیص دقیق تر از روش ها تصویر برداری دیگر یا بیوپسی استفاده شود.

پستان فیبروکیستیک
پستان فیبروکیستیک

8. معنی probably در سونوگرافی چیست؟

در گزارش های سونوگرافی پستان، واژه probably به معنای “احتمالا” به کار می رود و معمولا به احتمال خوش خیم یا بدخیم بودن یک ضایعه اشاره دارد. برای مثال، اگر در یک گزارش سونوگرافی گفته شود “probably benign” به این معناست که احتمالا ضایعه خوش خیم است، اما برای اطمینان کامل ممکن است نیاز به بررسی های بیشتر مانند ماموگرافی، MRI و یا حتی بیوپسی باشد.

9. معنی near zone در سونوگرافی چیست؟

در سونوگرافی پستان، near zone یا ناحیه نزدیک شامل بخش های سطحی تر پستان است که نزدیک به پروب قرار دارند. تمرکز امواج در این ناحیه بسیار اهمیت دارد تا بتوان ساختار های سطحی مانند پوست، بافت چربی زیر پوستی و بخش های سطحی پستان را با وضوح کافی مشاهده کرد.

“لازم به ذکر است که تمامی تجهیزات به کار رفته در مراکز سونوگرافی دکتر مردانی از دقت و عملکرد بسیار بالایی برخوردار هستند و انواع خدمات سونوگرافی و رادیولوژی برای شما عزیزان با بهترین امکانات ارائه میگردد؛ همچنین شما می توانید برای دریافت نوبت خود در هر دو مراکز تصویربرداری پزشکی دکتر مردانی به صفحه درخواست نوبت دهی اینترنتی سونوگرافی مراجعه کنید.”

برخی از منابع مورد استفاده در این مقاله

sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/breast-imaging-reporting-and-data-system

radiologyassistant.nl/breast/bi-rads/bi-rads-for-mammography-and-ultrasound

breastcancer.org/screening-testing/mammograms/bi-rads-results

webmd.com/breast-cancer/what-to-know-about-bi-rads-score

acr.org/-/media/ACR/Files/RADS/BI-RADS/BIRADS_CEM_2022

ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5207351

brieflands.com/articles/ijradiology-121155

به این صفحه چه امتیازی میدی؟؟
  [کل: 11 میانگین: 4.8]